AJÁNLÓ
 
09:30
2014. 09. 26.
Valaha taxisofőrök, misztikusok vagy ornitológusok voltak. Sőt mi több, egyikőjük még miniszterelnökként...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 09. 26.
Holnap kezdetét veszi a több mint egy héten át tartó VI. Nemzetközi Nyári Zenei Fesztivál...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 09. 26.
Régóta tartozom már ezzel a beszámolóval. A świdnicai Bach-fesztivál zászlóshajója, a...
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 09. 26.
Kyle Macdonald a classicfm.com-on megjelent kottapéldáit ajánljuk ma minden érdeklődő figyelmébe....
A bejegyzés folyatódik
 
09:30
2014. 09. 26.
Aki augusztus 5-én késő délután és este is az Auer Hegedűfesztivál koncertjeit választotta,...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Sokak nagy kedvence, Leonard Bernstein szinte minden zenei műfajban alkotott, talán csak vonósnégyest nem. „Keleti” Bernstein-nek is hívták, ezzel a becenévvel különböztették meg névrokonától, Elmer, „Nyugati” Bernsteintől.

A West Side Story permierjére tolong a tömeg

Az amerikai karmestert a történelem egyik legtehetségesebb és legsikeresebb muzsikusának tartják. Karmesteri, zeneszerzői és pedagógusi tevékenysége hihetetlenül sokrétű, a világ szinte összes nagy zenekarát vezényelte, és az ő nevéhez fűződik az első klasszikus zenéről szóló televíziós előadássorozat is. A népszerűbb műfajok közül talán a musical volt leginkább az ő otthona, de szerencsére akkoriban már a filmipar is érdeklődni kezdett a sikeres Broadway-produkciók iránt, így két musicaljének létezik filmes adaptációja is.

Időrendben első ezek közül az Egy nap New York-ban, amelynek filmváltozata 1949-ben készült. Az eredeti forgatókönyvhöz képest jelentős változtatásokkal forgatták a filmet. Bernstein zenéjét a másik komponista, Roger Edens túl komplexnek, túl operai hatásúnak tartotta, ezért több számot is kivétetett Bernstein zenéjéből, s helyette a saját maga által írt, könnyebben emészthető, Edens szerint ’slágeresebb’ dalokat tett bele. Bernstein emiatt megsértődött és bojkottálta a mozit. A film zenéje mindenesetre Oscar-díjat kapott. Hogy kié az érdem, lehet vitatkozni…

Bernstein második filmje a Rakparton, ami egy amerikai filmdráma a rakodómunkásokról. A film rendezője Elia Kazan volt, a főbb szerepekben Marlon Brandót, Karl Maldent, Rod Steigert és Eva Marie Saint-et láthatjuk. A három film közül ez az egyetlen Bernstein életművében, amely nem egy musical átdolgozása, hanem eredeti filmzene.

A Rakparton 24, a New York Sun-ban megjelent cikk alapján készült. Malcolm Johnson Manhattan és Brooklyn kikötőiben zajló erőszakról és korrupcióról szóló publikációit 1949-ben Pulitzer-díjjal jutalmazták. A filmet 36 nap alatt forgatták a hobokeni dokkokban, munkásszállásokon és kocsmákban. Terry Malloy karakterét valós személyről mintázták.

Leonard Bernstein harmadik filmzenéje természetesen a West Side Story, amelynek eredetijét, a Broadway-musicalt ma 57 éve, 1957. szeptember 26-án mutatták be. A William Shakespeare Rómeó és Júlia című tragédiája nyomán készült musical filmváltozatának filmzene hangszerelését, csakúgy, ahogy a Broadway-musicalét is, Sid Ramin és Irwin Kostal készítette. Bernsteinnek nem tetszett az újrahangszerelt változat. Az eredeti partitúra körülbelül 30 muzsikust dolgoztatott, a filmzenéhez megtriplázták ezt. A hat szaxofonnal, 8 trombitával, 5 zongorával és 5 xilofonnal megszólaló filmzenét Bernstein „lehengerlőnek és a textúrát, valamint a finomságot teljesen nélkülözőnek” tartotta.

A West Side Story töretlen sikertörténet, ma is telt házat vonz bárhol a világon. 

Playliszt

0 Komment